KEMAHIRAN
BERFIKIR DALAM KURIKULUM PRASEKOLAH
Kanak-kanak prasekolah di Malaysia terdiri daripada
kanak-kanak lelaki dan perempuan yang berumur antara empat sehingga enam tahun,
berbilang kaum dan keturunan serta mempunyai pelbagai latar belakang keluarga,
ekonomi dan budaya.
Kanak-kanak pada peringkat umur ini sedang
memperkembangkan kemahiran berfikir. Perkembangan bahasa berkembang dengan
cepat. Mereka sudah boleh memahami simbol dan sosialisasi (Debord dan Hertzler
dalam Swadener, 1994). Kemahiran berfikir berkembang apabila kanak-kanak
terlibat dalam aktiviti yang memberi peluang mereka menyentuh, merasa,
mencampur, memusing dan mencampak. Penerokaan dan keperluan bagi menguji sikap
berdikari lebih ketara pada peringkat umur di prasekolah. Berdikari adalah asas
tahap emosi pada peringkat awal kanak-kanak. Belajar berdikari adalah cara
kanak-kanak membentuk daya inisiatif atau motivasi yang sihat. Kanak-kanak
prasekolah mengambil lebih inisiatif dan bersedia belajar serta lebih
berobjektif. Mereka memerhati, main peranan dan mula mengumpul dan memproses
maklumat (Satter, dalam Swadener, 1994).
Faktor-faktor
yang Mempengaruhi Pembelajaran Kanak-kanak
Ahli-ahli konstruktivis seperti Piaget dan Vygotsky
membuktikan pengetahuan dapat dibina atau dibentuk oleh individu. Pemikiran dan
pembelajaran adalah ‘self-initiated’ yang semula jadi ada dalam diri
kanak-kanak. Apa yang individu boleh dan akan tanggap dan tumpu ditentukan oleh
kanak-kanak itu sendiri. Selain itu, faktor persekitaran juga memainkan peranan
penting dalam pembelajaran kanak-kanak (Gaithersburg dan rakan-rakan, 1998).
Faktor persekitaran melibatkan penyampaian guru, aktiviti yang disediakan,
bahan yang digunakan dan peluang interaksi kanak-kanak dengan guru, rakan dan
bahan. Dengan itu, kedua-dua faktor semula jadi dan rangsangan atau pengaruh
persekitaran saling bantu-membantu dalam mempengaruhi perkembangan kognitif
kanak-kanak.
Pengajaran dan pembelajaran disusun supaya
guru dapat menyampaikan maklumat yang membolehkan kanak-kanak berfikir dan
belajar dengan mengambil kira perkembangan kognitif kanak-kanak dan faktor
persekitaran. Kebolehan kanak-kanak belajar pula bergantung pada persepsi,
penumpuan, bermain, berkomunikasi dan mengingat maklumat yang disampaikan
(Gaithersburg dan rakan-rakan, 1998). Persepsi atau tanggapan kanak-kanak
adalah terhad. Kanak-kanak menanggap sesuatu objek dan idea sebagai
‘dichotomous’ (bahagian atau jenis); iaitu sesuatu itu sama ada seperti ‘cara
ini’ ataupun ‘cara itu’, ‘betul’ ataupun ‘salah’, ‘baik untuk kamu’ ataupun
‘tidak baik untuk kamu’. Penumpuan Kanak-kanak hanya boleh bertumpu pada satu
ataupun dua objek pada satu masa.
Berfikir adalah ‘object-oriented’, fizikal dan
kerap berfokus pada visual. Apabila kanak-kanak didedahkan kepada objek konkrit
yang baru, maka proses mengorganisasikan pemikiran dan tingkah laku ke atas
objek bermula. Dengan ini, bagi menarik tumpuan kanak-kanak supaya berlaku
pembelajaran, maka sesuatu yang konkrit, baru, dapat dilihat dan menarik
perhatian perlu dipersembahkan.
Bermain
Sambil belajar
Aktiviti kanak-kanak ialah bermain. Bermain
membolehkan kanak-kanak mencuba skema yang dapat membentuk keyakinan dan
penguasaan. Dengan melakukan pengulangan, kanak-kanak berpeluang menjelajah dan
menguji maklumat baru, mengkategorikan dengan betul di dalam ingatan untuk
kegunaan masa akan datang. Bermain perlu dijalankan dengan peraturan yang adil
dan konsisten. Peraturan perlu jelas dan diulang-ulang. Semasa bermain,
kanak-kanak cuba memahami hubungan sebab dan akibat, membuat keputusan,
penilaian dan akibat daripada interaksi dan bermain dalam persekitaran sosial.
Masa yang mencukupi diperlukan bagi memberi peluang kepada kanak-kanak
memperoleh pengalaman pembe-lajaran secara maksimum, berinteraksi dan
menyelesaikan masalah.
Berkomunikasi
Berkomunikasi adalah asas yang penting bagi
kanak-kanak memperoleh maklumat gaya hidup sihat. Sesuatu perkataan pada
mulanya ditanggapi dan dibawa pada perhatian kanak-kanak daripada guru, ibu
bapa ataupun ahli komuniti. Nama sesuatu benda baru perlu diulang-ulang
sehingga sebati dan tersimpan untuk pemikiran akan datang. Berkomunikasi adalah
kemahiran yang terbentuk daripada bermain. Mereka berlatih teknik berkomunikasi
melalui bermain, kerja berkumpulan dan interaksi dengan guru. Mengingat
Pelbagai strategi boleh digunakan bagi memperoleh ingatan jangka pendek dan
jangka panjang, misalnya mengingat kembali, mengulang dengan pelbagai cara,
nyanyian dan lakonan ataupun latihan pengalaman lalu. Perkaitan antara objek,
peristiwa dan gambar adalah penting dalam menstruktur ingatan. Strategi lain
bagi membentuk perkaitan adalah dengan membayangkan sesuatu dan kaitkan dengan
apa yang dilihat, di mana berlaku dan sebagainya. Dengan cara ini, kanak-kanak
dapat membuat hubung kait yang bermakna.
Guru harus ketahui ‘pembelajaran adalah satu proses
dan hasil’. Proses berkaitan di antara kanak-kanak dengan maklumat. Manakala
hasil adalah ukuran maklumat yang diingat kembali untuk kegunaan masa depan.
Pembelajaran dilihat sebagai proses dalaman. Dengan itu, program dirancang
supaya kanak-kanak belajar dengan cara ‘self-discovery’, iaitu meneroka
maklumat baru yang dapat merangsang rasa ingin tahu kanak-kanak. Guru
mempengaruhi pembelajaran kanak-kanak dengan menggalakkan mereka meneroka
sendiri. Peranan guru sebagai pembimbing penting bagi membantu kanak-kanak
berfikir daripada satu tahap ke tahap yang lebih tinggi selepas menguasai
sesuatu konsep. Selain itu, kepentingan rangsangan daripada persekitaran budaya
sosial mencabar kanak-kanak dengan maklumat baru yang boleh diterjemahkan ke
dalam pemikiran.
No comments:
Post a Comment